Wat is het doel?

Wat is het doel?

Bij marketing draait eigenlijk alles om de klant, maar wie is nou je klant? Of beter gezegd, wie is je ideale klant? Want ondanks dat je trots bent op wat je doet en je het liefste de hele wereld van dienst bent. Raad ik het je toch af, je bent daardoor niet relevant genoeg en het kost je onnodig veel tijd en energie. Je moet je richten op je ideale klant, zodat je weet wat je klant wil, waarom hij dat wil en waarom doet hij wat hij doet. Als je dat weet, en dat weet jij, dan is marketing inzetten een peace of cake!

Bekijk eerst de video voordat je verder gaat.

Waarschijnlijk heb je al een aardig beeld bij je klant, dat geloof ik helemaal. Maar in deze module ga je het concreet maken en op papier zetten. Wat voor problemen heeft je klant, wat is de reden dat hij jouw product of dienst koopt of juist niet koopt. Om daar inzicht in te krijgen ga je de volgende opdrachten maken.

OPDRACHT 1 - Wie is je ideale klant?

Wat jij doet, daar kan misschien de hele wereld van profiteren. Toch is het lastig en zelfs onmogelijk om je product of dienst aan te bieden op een manier dat het voor iedereen aansluit. Vrouwen hebben andere behoeften dan mannen, jongeren hebben andere beweegredenen dan ouderen. En zo zijn er nog veel meer verschillen.

Door je klant helder te hebben, zul je merken dat alles wat je hierna gaat doen een stuk gemakkelijker gaat. Je weet voor wie je het doet!

Maak een korte omschrijving van je klant, denk hierbij aan geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, gezinssamenstelling. Benoem alles wat voor jou relevant is.

OPDRACHT 2 - Welke problemen en verlangens heeft je klant?

Jouw product of dienst is een oplossing voor een probleem of verlangen van je klant. Noteer enkele problemen van je klant.

OPDRACHT 3 - Wat zijn de consequenties van zijn of haar probleem?

Het hebben van een probleem heeft altijd consequenties. Want als iets niet wordt opgelost of iets blijft voortduren, dan heeft dat gevolgen. En juist dát zijn vaak de dingen wat een emotie raakt.

Dit zijn consequenties die veel emotie oproepen:

  • Achterblijven
  • Teleurstelling van anderen
  • Verliezen
  • Incompetent overkomen
  • Niet gerespecteerd worden

Stel dat het probleem is dat overgewicht hebt en je krijgt het alleen niet voor elkaar om af te vallen.

Dan is de consequentie, dat als je niet afvalt en geen stok achter de deur hebt, dat je blijft aankomen, je gezondheid verslechtert en je uiteindelijk minder of geen leuke dingen meer kunt doen met je kinderen of zelfs dood kunt gaan.

Benoem de consequenties van de problemen die je hebt benoemd.

OPDRACHT 4 - Welke bezwaren heeft je klant om niet bij je te kopen?

Een potentiële klant heeft altijd reden om iets juist wel of juist niet te doen. Wij mensen zijn over het algemeen heel erg goed in het bedenken, waarom niet.

Dit zijn de bezwaren die je potentiële klanten hebben:

  • Geen tijd
  • Vooroordelen
  • Twijfels over geld
  • Niets voor mij
  • Negatieve ervaringen

Bedenk welke mogelijke bezwaren je klanten hebben om jouw product of dienst te kopen. (deze bezwaren ga je in je teksten weerleggen)