fbpx
OPDRACHT – Kanalen

OPDRACHT – Kanalen

In je contentplanning is het belangrijk om keuzes te maken, keuzes in wat je communiceert, wanneer maar vooral ook waar. Er zijn wel meer dan 50 kanalen die je kunt inzetten, maar het is onmogelijk om overal aanwezig te willen zijn en alles te willen doen. Daarom ga je in deze opdracht kijken waar jouw klant zit en via welke kanalen je gaat communiceren.

Bepaal welke kanalen je gaat inzetten, kies er maximaal 2-3 om te zorgen dat het je niet teveel tijd gaat kosten.

Welke socials kies jij?

Hier enkele tips die je kunnen helpen om je keuze te maken.

  • Facebook: is een sterk platform als je een soort community wil opbouwen.
  • Instagram: is een platform waar foto’s en video’s een belangrijke rol spelen, heb je een bedrijf met creatieve of visuele producten dan is dit een goed platform
  • LinkedIn: is bij uitstek geschikt als zakelijk platform, dus ben jij actief in de b2b-markt. Dan mag LinkedIn niet ontbreken.
  • Pinterest: is ook net als Instagram een goed platform als je visuele en creatieve producten of diensten hebt. (dit is een groeiend platform, dus zeker aan te raden)
  • YouTube: is de nr. 2 zoekmachine na Google. Video’s zijn erg populair en een zeer opkomend kanaal.
  • Twitter: kun je inzetten als je discussies wilt aangaan met volgers.

Wat niet mag ontbreken:

  1. Website: als jij je bedrijf wilt laten groeien, en via je online activiteiten nieuwe klanten wilt werven. Dan mag een goede website die is gericht op het werven van potentiële klanten niet ontbreken. Een website is je online visitekaartje en de entree voor bezoekers naar jouw wereld om  met je in contact te komen.
  2. E-mail: e-mail is nog steeds hét meest effectieve kanalen voor bedrijven. Met e-mail kun jij bezoekers en volgers omzetten naar leads die op je mailinglijst komen. Met e-mail laat je ze kennis met je maken, en zorg je dat potentiële klanten uiteindelijk klant bij je worden en omzet binnen brengen. Dan zijn al je activiteiten op socials ook iets waard!

Social media trends voor 2020:

  1. TikTok: een nieuw snelgroeiend platform wat volgens Zuckerberg een blijvertje is. TikTok heeft in Nederland al zo’n 3,5 miljoen gebruikers.
  2. Meer focus op creatieve content: afgelopen jaren was social media meer gericht op ‘veel’, nu gaat de focus naar meer creativiteit.
  3. Story’s zijn opkomend op elk platform, niet alleen Instagram, maar ook op Facebook en zelf YouTube heeft een story-functie.
  4. Social wordt steeds meer gesloten en besloten, het grote open netwerk maakt plaats voor meer besloten kleine groepen.
  5. Ads via direct messaging: platformen die de functie hebben om persoonlijke berichten te sturen, bieden ook de mogelijkheid om advertenties te delen. WhatsApp gaat dit in 2020 lanceren.