fbpx
Gratis weggevers

Een bedrijf dat vóór je werkt

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
17

Welkom bij de Masterclass “Gratis Weggevers”

 

In deze masterclass ga je leren hoe het proces met een gratis weggever werkt, welke soorten er zijn, waar een goede weggever aan moet voldoen en welke handige (en gratis) tools je kunt gebruiken.

Een gratis weggever, freebie, leadmagnet, wat voor naam je het ook wilt geven heeft als doel om leads te genereren. Om van volgers, lezers en kijker op social media en internet potentiële klanten te maken die op je mailinglijst komen.

En van daaruit is het de bedoeling dat je jouw product of dienst kunt verkopen. Dat is de essentie van een weggever.

Download de slides

Dan snap je ook, dat wel belangrijk is dat je weggever waardevol is. Het is eigenlijk een soort eerste indruk van jouw en je business, alleen dan online.

Bekijk de video, download de slides, maak aantekeningen en ga aan de slag met je weggever.

Heb je vragen, laat het me weten door te mailen naar support@marqetinge.nl, stel ze op werkdagen tussen 10.00 en 11.00 uur in de chat of in de Marqeting Academy Club op Facebook.

Enjoy! 

Bekijk de masterclass

OPDRACHT - Waar gaat je weggever over?

Wat belangrijk is bij het bepalen van het onderwerp van je weggever is dat het naadloos aansluit op de wensen, dromen, problemen en angsten van je klant. Want dát is wat hem of haar gaat triggeren om je weggever aan te vragen. Kruip in de huid van de klant, stel dat jij jouw klant zou zijn en jij kampt met de problemen die je klant heeft, waar zou jij dan behoefte aan hebben? Wat zou er dan op je pad moeten komen waarbij jij denkt “Yes, dat moet ik hebben of weten”?

Daarnaast moet het natuurlijk ook een logische opstap zijn naar jouw aanbod. Als je gratis weggever over tennissokken gaat en je aanbod over voetbal, dan kun je er vergif op innemen dat je geen conversie gaat krijgen. Wat je kunt doen is een stukje, een voorproefje, uit jouw aanbod nemen en die kennis omzetten in een gratis weggever.

Voorbeeld:

Ben je gewichtsconsulente en is jouw aanbod een intakegesprek voor een koolhydraatarm dieet, dan moet je geen weggever gaan maken over bewegingstips of vetarme recepten. Je kunt dan bijvoorbeeld iets aanbieden over vervangende producten voor  een koolhydraatarm dieet. “In 5 stappen je keukenkastjes koolhydraatarm-proof”

Of als je businesscoach bent en je biedt een methode om stressvrij te ondernemen, dan kun je bijvoorbeeld een gratis weggever maken die gaat over het ontstressen van je werkplek.

Of als je energetisch coach bent kun je een gratis weggever maken over het loslaten van emoties of het omgaan met terugkerende problemen

Ga dus op zoek naar het onderwerp voor jouw gratis weggever!

OPDRACHT - Ga op zoek naar bestaande informatie over het onderwerp

Ik wil je leren en stimuleren om zoveel mogelijk te kijken naar wat je al hebt. Waarom steeds wat nieuws bedenken als je al zoveel tijd en energie hebt gestoken in het maken van eerdere content. Met deze opdracht ga op zoek naar bestaande content, blogs, posts, video’s, brochures, mailings of concepten die je al eens eerder hebt gemaakt. Alles wat je maar kunt vinden over het onderwerp wat je in opdracht 1 hebt gekozen.

Plak dat allemaal bij elkaar in 1 document of plaats het in één map op je computer, zodat je alles bij elkaar hebt.

Ga ook op zoek op het internet. “Beter goed gejat, dan slecht verzonnen”. Je bent geen copycat, maar je zult merken als je goed om je heen kijkt wat anderen doen, dat jij he-le-maal AAN gaat. Je krijgt ineens inspiratie en ziet dingen waar je eerder niet op kwam. Als je daarna gaat kijken naar je eigen content, zul je ook merken dat je ineens een hele andere kijk krijgt en jij zo 10 dingen kunt aanwijzen die je anders of beter kunt doen.

OPDRACHT - De opbouw van je weggever

Nu je weet wat het onderwerp is en je inspiratie hebt voor de inhoud, ga je bepalen wat de opbouw van je weggever gaat zijn. Met de opbouw bedoel ik eigenlijk de hoofdstukken, zodat je een logisch verhaal gaat uitwerken. Door deze stap te nemen, klopt je verhaal en dan kun je lezers ook meenemen in jouw verhaal. Daarnaast zul je merken dat je op die manier veel sneller en gerichter je weggever kunt uitwerken.

Waar moet je weggever aan voldoen:

  • Het moet super waardevol zijn, zodat je er zelfs geld voor durf te vragen.
  • Ze moeten iets meer doen dan alleen een e-mailadres achterlaten. 
  • Het moet aansluiten op een klein vervolg aanbod.

Inhoud

  • Een inleiding, waarmee je uitleg geeft over wat je potentiële klant mag verwachten en wat het resultaat is.
  • Vertel iets over jezelf, wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Maak het ook persoonlijk, zodat mensen echt een klik met je kunnen krijgen.
  • Begin met het probleem of het verlangen, daarmee creëer je herkenning.
  • Schets een beeld van het resultaat, wat gaat je klant bereiken, hoe ziet dat eruit?
  • Leg de uit wat de oplossing is, wat je klant moet doen, welke stappen hij of zij moet nemen en zorg dat het makkelijk uitvoerbaar is.
  • Geef voorbeelden, zodat de lezer of kijker een beeld krijgt van hoe het werkt, kan visualiseren en vertrouwen krijgt in jouw oplossing.
  • Leg uit welke stappen je klant nog meer kan nemen en wat daar het resultaat bij is.
  • Sluit af met je kennismakingsaanbod, al IN je gratis weggever.

Nog een paar tips:

  • Het moet duidelijk en begrijpbaar zijn, zorg dat je in Jip-en-janneketaal alles uitlegt.
  • Laat je concept eens lezen, zien of horen aan iemand die levelt met jouw ideale klant. Hierdoor krijg jij hele waardevolle feedback. Voor jou is het heel vanzelfsprekend, maar niet voor je klant

Dus maak een opzet van de onderwerpen die je gaat behandelen en de volgorde waarin jij je weggever gaat opbouwen.

OPDRACHT - Werk eerst een concept uit

Je weggever is bijna klaar, het onderwerp, de inhoud, de opbouw staat. Nu ga je een eerste opzet maken en daarmee bedoel ik dat je het verhaal gaat uitschrijven van A-Z. Of je nu een e-book, stappenplan, video, podcast of webinar gaat maken, schrijf het eerst helemaal uit. Zo weet je zeker dat het verhaal, de boodschap die jij wilt overbrengen, klopt en logisch is opgebouwd.

Heb je het uitgewerkt? Leg het weg en lees het de volgende dag opnieuw door, verbeteren de opzet.

OPDRACHT - Bepaal de vorm van je weggever

In welke vorm ga je jouw gratis weggever gieten?  Je kunt denken aan een:

  • E-book
  • Challenge
  • Whitepaper
  • Webinar
  • Checklist 
  • Stappenplan
  • Videoserie
  • Podcast
  • Rapport
  • Interview
  • Magazine
  • Proefles
  • Scan

Wat je kiest ligt natuurlijk aan je business en het onderwerp, maar durf ook OUT OF THE BOX te denken. Zie je dat er binnen jouw branche veel e-books zijn, kies dan juist iets anders. Ook daarmee kun jij je onderscheiden. 

Heb je nog andere leuke ideeën voor een gratis weggever, deel ze in de Facebookgroep. En deel ook je gratis weggever om feedback te vragen (en natuurlijk zijn het ook potentiële klanten voor je mailinglijst)

OPDRACHT - Maak een cover of afbeelding voor je weggever

Om je gratis weggever tastbaar te maken, kun je bijvoorbeeld een 3D-cover van maken of een afbeelding waarbij je websitebezoeker een beeld krijgen van wat ze mogen verwachten. Dit geeft je weggever body en maakt het tastbaar.

DIY Book Design: gratis 3D covers

Ik heb onderstaande covers gemaakt voor mijn e-book. Super simpel! Je kiest een lay-out, upload een afbeelding en download de cover.

Klik hier om naar deze tool te gaan.

 

Media Modifier

Supergave afbeeldingen kun je hier maken. Je hebt ontelbaar veel mock-ups die je kunt kiezen. Alleen is deze niet gratis. Als je meerdere covers wilt maken, die je bijvoorbeeld ook voor je socials en advertenties wilt gebruiken of voor nog andere producten of diensten, dan kun je een dagticket nemen voor € 15,- en daarmee kun je 1 dag onbeperkt covers maken. Bij de gratis variant zit er een watermerk in, zie onderstaande afbeelding. Klik hier om naar de website te gaan.

Canva

In Canva kun je natuurlijk ook mooie afbeeldingen maken. Het is misschien net wat meer werk, maar in Canva heb je hele mooie templates en afbeeldingen die je kunt gebruiken en editen, zodat ze helemaal bij je passen. Hieronder bij “Handige tools” laat ik in een video zien hoe Canva werkt.

EXTRA - Handige tools om je weggever mee te maken (video's)

Nu je het onderwerp weet van je gratis weggever en de vorm waarin je deze wilt aanbieden, ga je je gratis weggever maken. Ik heb een lijst van handige tools die ik gebruik bij het maken van mijn gratis weggever en content.

Canva

Voor het maken van een e-book, checklist, stappenplan of ander document, kun je Canva gebruiken. Dit is gratis, werkt super handig en heeft ontzettend veel templates en afbeeldingen die je kunt gebruiken. 

APowersoft

Wil je schermopnames maken om op die manier video’s op te nemen? Dat noemen we screencasting. Je kunt hiervoor APowersoft gebruiken, het werkt gemakkelijk en is gratis te gebruiken.

 

Youtube Video Editor

Heb je een video opgenomen en wil je deze bewerken, dan kun je voor basisbewerkingen als trimmen en splitten Youtube Video Editor gebruiken. Dit is gratis en beschikbaar nadat je een video hebt geüpload. 

 

 

Zoom

Voor het geven van webinars tot 100 deelnemers en een maximale duur van 40 minuten kun je zoom gratis gebruiken. Deze tool kun je ook inzetten om 1-op-1 meetings te organiseren. Klik hier om naar Zoom te gaan. 

 

Webinargeek

Wil je webinars geven, live of automated (opname die je live laat draaien) dan is Webinargeek een hele handige oplossing. Deze kun je 14 dagen gratis proberen, dus voor je eerste webinar of opname kan dit prima werken. 

Facebook of Youtube Live

Wil je een webinar gaan geven, kun je ook Facebook Live of YouTube Live gebruiken. 

 

Calendly

Wil je dat klanten een afspraak of sessie met je kunnen inplannen? Kijk dan eens naar Calendly, dat is een fijne en vooral handige tool die makkelijk integreert met je eigen agenda, je kunt beschikbaarheid aangeven, aanvullende vragen stellen. En zolang je het voor één type meeting gebruikt is het gratis te gebruiken. In onderstaande video laat ik je zien hoe je een gratis account aanmaakt, kopppelt aan je agenda en hoe je een event aanmaakt voor het plannen van afspraken. 

 

Audacity 

Voor het opnemen van je podcasts kun je Audadity gebruiken, het is gratis te downloaden en werkt voor windows en Mac. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik heb veel goede geluiden gehoord. 

 

Voor gratis afbeeldingen kun je eens kijken bij de volgende sites: